tisdag 24 augusti 2010

Smoothie deluxe

Igår kväll sprang jag 1,6 mil. Egentligen borde jag väl ha gjort det till en naturupplevelse, men efter lördagens möte med bautaormen är jag lite skraj för naturen. Så jag sprang bortåt Östermalm, över på Djurgården, runt Rosendal, tillbaka genom Östermalm och en liten extra runda här i Vasastan. 
Kroppen får tampas med ett rejält gäng fria radikaler vid hård träning (ja, vid all träning, men ju hårdare, desto mera fria radikaler). De fria radikalerna sätter igång en tråkig oxidationsprocess i kroppen och det kan man göra sitt bästa för att kompensera genom att äta antioxidantrik mat. 
Motion är ju dessutom jättebra för immunförsvaret, men direkt efter ett pass är det lite sargat, för att sedan stärkas när man återhämtar sig. Lite som med träningsvärk. Först gör det ont, sen blir det starkt... Lite c-vitamin kan vara bra efter ett pass, alltså.
Alltså gjorde jag en supersmoothie deluxe när jag kom hem:

2 sura äpplen från särfars trädgård (antioxidanter och c-vitamin)
2 morötter (antioxidanter)
2 dl hallon och blåbär (antioxidanter och c-vitamin)
1 banan (kolhydrater för att fylla på förråden) 
1 bit ingefära (antiinflammatoriskt)
1/2 pressad citron (c-vitamin)
2 msk vassleprotein (uppbyggande protein)

Körde äpplen, ingefära och morötter genom saftcetrifugen. Mixade juicen med banan, citronjuice och bär. 
Himmelskt!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar