onsdag 27 januari 2010

Yrke: Frisk och pigg

Mitt jobb är att vara frisk och pigg. Och att dela med mig av knepen som gör mig frisk och pigg. 
Därmed inte sagt att jag står pall mot varenda förkylningsbacill. Men jag brukar kunna jaga bort dem illa kvickt med vila, kosttillskott och lättsmält mat. Förra söndagen kräktes jag en gång på kvällen och sov som en stock hela natten. Ganska lindrigt i kräksjuketider.

Vad säger jag nu egentligen? Att man kan äta sig frisk? Det har ju varit väldigt tabu att prata om kostens roll för immunförsvaret, men faktum är ju att nyttiga bakterier i tarmen, vissa vitaminer och mineraler med mera är väsentliga saker för våra immunförsvar.

Så visst kan man äta sig frisk. Man kanske inte slipper allt, men förkylningarna kan bli lindrigare och kortare om man skippar socker, äter vettigt och tar tillskott av c-vitamin. Gärna i med lite vitlök och ingefära också, som är naturliga antibiotika.

Så till saken: Det kliar i halsen idag. Det kan vara falskt alarm, men jag tar inga risker. Så trots att jag hade bespetsat mig på ännu lite personlig utveckling i löparskor i kväll, blir det till att vila. Träning vid sjukdom är big no-no.

Och så lite återvinningstips:
Mötte en mycket höggravid väninna ute i minusgraderna i morse. Med broddar på fötterna. Det införskaffade även jag när jag var höggravid med Herman förr-förra vintern, efter att ha halkat ända ner i spagat och fått ont i bäckenet. Nu återanvänder jag dem på löparskorna så att jag kan springa trots risigt underlag. Och alla stödstrumpor som jag haft under graviditeterna tjänstgör numera som kompressionsstrumpor. Japp, så kallar man stödstrumpor med ett fint ord - när de används i löparskor, vill säga! Skönt för ben, vrister och fötter med lite stöd, speciellt i halkan!

Ha en fin onsdag!

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar