torsdag 14 januari 2010

Mindre lyckat och snask

Med jämna mellanrum kommer Mataffären. se hem till oss och levererar mat. Genialiskt.
Här ser ni gårdagens "skörd". Idag har jag försökt göra något vettigt av allt det goda.
Jag gjorde kycklingburgare (av kycklingfärs) som jag försökte göra spännande rosa med hjälp av riven rödbeta.
Det smakade inte gott.
Så försökte jag göra kyckingburgare med små linser i. Det smakade industrimat.
Blä.
Det här smakade mycket bättre:

Barnsligt god fruktsallad
1 avokado, väl mogen
1 banan
1 päron
1 msk strödadlar
1/2 tsk vaniljpulver.
Skär i pyttesmå bitar och blanda. Mums tyckte Hugo och Herman. Vi fick vuxna bara skrapa skålen.

Och så har jag gjort chokladbollar som jag strax ska sätta mig och njuta av i soffan:
1 dl solrosfrön 
5 dadlar
5 torkade aprikoser (bruna, osvavlade)
2 (rejäla) msk kakao
1/2 tsk ingefära
1 msk kokosfett
Mixa rubbet till en jämn smet i en matberedare. Forma till små bollar och glufsa loss!

Kram
Ulrika

1 kommentar: