lördag 16 januari 2010

Be aggressive, don't overdo it...

...säger Jay Blahnik och det får nog baske mig bli mitt motto för 2010.

Jag har varit ute och sprungit en tur på morgonen med Jay i öronen. I Hagaparken låg den tjocka rimfrosten kvar på träden och det var lite trolskt att springa runt bland de stora ekarna, ta en tur runt Haga slott och kolla bygget inför Mr Balance och kronprinsessans inflytt i sommar, för att sedan njuta av utsikten över Brunnsviken med alla glada skridskoåkare.
Jag mötte en högt uppsatt fackpamp och ett gäng orienterare som sprang så lätt, så lätt och spänstigt utan mössa i det nollgradiga vädret. Jag drog av mitt min luva och ökade takten lite så att jag fick ljudet av fartvind i öronen. Härligt!
Det blev en 40 minuter lång tur och det kändes faktiskt mestadels rätt tungt. Hemma igen mätte jag upp sträckan och ynka 5,6 km hade jag sprungit på den långa tiden.
Det var visst inget att skriva hem om, fortare borde det gå.
Säger offret.
Optimisten kontrar:
Det är upplevelsen som räknas och den var fanimej fin!

Hemma igen tog jag ett glas rödbets- och ingefärsjuice. Ja, jag blev med råsaftcentrifug igår och det är alldeles, alldeles underbart! Mer om det senare!

Kram
Ulrika

6 kommentarer:

  1. Kul med råsaftcentrifug. Jag var långsint och arg på mig själv efter att jag missat att vara framme och köpa en från Philips när Lifebutikerna sålde ut en modell till bra pris. Plats i köket har jag egentligen inte, men vad är viktigast? Plats för en brödrost som man ju inte får ut så mycket nyttigt av, eller en maskin som kan ge en färska juicer utan tillsatser?

    Är just i tagen att beställa hem nytt proteintillskott från Holistics, men tänkte höra om du vet om någon bra nätshop som säljer mycket från just dom till hyggliga priser först (vet att jag beställt från vitavera.se förr)? Har du testat det med jordgubbssmak? Jag har bara kört med vaniljen nämligen.

    SvaraRadera
  2. Köp, köp, köp! Det går åt morötter, broccoli, rödkål och rödbetor i rasande fart! Och man blir så glaaad av att dricka sina grönsaker!
    Tar plats, ja, men den rä rätt snygg också =)
    Den här köpte jag:
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=69194
    Proteintilskott brukar jag köpa från Hälsokostgrossisten, de har tagit 250 kr/burken förr, men ser nu att de har HÖJT!
    http://www.halsokostgrossisten.se/2/sv/viktkontroll/holistic-proteintillskott-holistic.php
    Här ser det rätt prisvärt ut:
    http://www.myspirit.se/Product.aspx?ProdNo=LIVA-38

    Jag har också bara haft vanilj, men jordgubb låter gott. Eller inte. Rädd för syntetisk bärsmak...

    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jag vet, "låtsas jordgubb" är inte lyckat alls (som i smaksatta minderalvattnet Loka jordgubb med guava), det otäcka är ofta att det inte går att sätta fingret på det konstiga i smaken med sådana där produkter heller. Står det jordgubb så känns det i så fall som en som blivit korsad med ett smultron, citronsyra och fläder. Laboratorievarianten på the real deal med andra ord.

    Ska kolla in myspirit, där har jag aldrig handlat. Tack för tipsen. :-)

    Man kanske ska ta och önska sig en råsaftcentrifug i födelsedagspresent i år då kanske (om jag inte minns fel gjorde jag det förra året också, utan framgång då förstås). Eller så tar man det säkra före det osäkra och ger sig själv en i present (på det viset kan man ju inte bli besviken heller...). ;-)


    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  4. Jamen M, du vet att det är totaltabu att ge sin käresta en köksmaskin, även om den är högt önskad!
    Du får nog köpa maskinen själv och hellre önska dig 30 kilo rotfrukter i present =)
    Eller något mer... ska vi säga OPRAKTISK??! =))
    Som skumpa och jordgubbar. (Jordgubbarna passar ju utmärkt i centrifugen!)

    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Nu var det ju så att jag hade önskat mig en sån av mamma, pappa och brorsorna förra året, och inte av någon "käresta".
    Jag tyckte att jag kom på en bra idé om att de kunde gå ihop och köpa en sak tillsammans istället för att de var för sig skulle springa runt och fundera på stan vad de skulle köpa (vilket de ändå inte har tid med på vardagarna allihopa), men det gav ju ingen som helst framgång. För att komma överens över telefon om att en gör inköp och resten sätter över pengar, det var nog för meckigt... ;-)

    Förresten tror jag att man kan skvätta i lite av den där eventuella champagnen i centrifugen också tillsammans med jordgubbarna. Vilken fizzig lyxig liten dryck skulle inte det bli som kom ut direkt i glaset?
    - Varje lördagsförmiddag till brunch, tack!
    (Men bara ett glas, nån måtta får det vara förstås.)

    Har beställt en burk med proteinpulver med jordgubbssmak nu när jag ändå skulle köpa en ny vanilj förresten (det var rätt billigt ändå, även om de höjt priset något). Det känns inte helt rätt just nu, men jag tänkte att till våren och sommaren kan det kanske vara smått fantastiskt att tillsätta i en smoothie på färska jordgubbar för att få i sig de där viktiga proteinerna på ett extra smarrigt sätt. Om inte annat tar de äkta gubbarnas smak över från den syntetiska jordgubbssmaken tänkte jag. :-)

    SvaraRadera
  6. Du får rapportera hur jordgubbsproteinet smakar!
    Väldigt nyfiken!
    Förstärker säkert smaken av the real del!

    Ska ta mig lite rödkålsjuice nu. Har fått ett rödkålshuvud som för tankarna till Belgian blue. Belgian red?!?!

    Lycka till med önskningarna!

    SvaraRadera