onsdag 6 januari 2010

Råsmart benstomme och tips för frusna


Så gick det ett par kalla dagar i januari innan jag kom in i mina råsmarta vanor igen. Det vill säga bra mat och lustfylld träning. Magen jublar. Hjärnan också.

Årets första löptur är avklarad. I en fantastisk Hagapark där allt var vitt så när som på glada barn i pulka och lyckliga skidåkare. Och en och annan sån som jag, det vill säga glad motionär.

Men jösses vad kallt det är! Det är inte lockande att springa i 17 minusgrader, så det ska jag inte. Istället ska jag strax bege mig ner till ett läckert hotell med spa, där jag ska bada, äta och sova i ett dygn. Lyx. Julklapp från farmor, som kommer hit för att ta hand om Hedda. Gossarna sitter på tåget på väg till morfar.

Tänkte ge ett litet tips till alla er som fryser så här i vargavintern. 
Ät mycket protein!
Förutom att det mättar ger det också värme. Protein ökar värmeproduktionen (det går åt mer energi för kroppen att bryta ned protein än kolhydrater) och det kan verkligen behövas för kalla fingrar i dessa dagar! Ägg, fisk, kyckling, bönor och kanske en smula kött om man äter det. Det går också fint att ta lite proteinpulver extra, även om en kall smoothie inte lockar i kylan?

Halt är det också. Var rädd om benen! Ni äter väl d-vitamintillskott? Det behövs för att transportera kalcium till skelettet. Så ät spenat, broccoli, sesamfrön och gröna bönor (kalcium), nötter (magnesium) och fet fisk och ägg (d-vitamin).

Själv glufsar jag i mig friskt av allt detta och tar dessutom tillskott av d-vitamin, kalcium och magnesium. Dessa vitaminer och mineraler är det sällan tillräckligt av i multivitaminer, så det räcker sällan. Kolla burken om du är osäker. Rekommendationen är 800 mg kalcium per dag och 280 mg magnesium. D-vitamin kan du snällt ta 2000 ie (internationella enheter) av per dag. En halvtimme i solen sommartid ger minst tio gånger så mycket. Det kan vara bra som jämförelse.

Mot bubbelpoolen!

Kram
Ulrika

 

4 kommentarer:

  1. Hej Hurt bulle!
    Dax att ladda för vasan... Vad behöver jag för kost tilskott? Kom ihåg min slimmade ekonomi... Så hellre en eller kanske 2 sorter att satsa på.
    Såg att dom sålde läskiga energitilskott på tub... Yakh! Vad kan jag ta med mig i miniryggan. Helst inget sött om det går, mår lite illa då har jag märkt! Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Jag gör ett vasan-inlägg om några dagar, my dear!
    Det blir superkul. Ska få igång hjärnan lite, bara...
    kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej snygging!

    Här äter vi d-vitamin hela gänget, så det är check!

    Hoppas du mår bra?

    Stor snöig kram från fjällen!

    SvaraRadera
  4. Fjällmor! Long time! Synkronisering: Jag satt faktiskt och försökte kolla DIN blogg så sent som igår (det var länge sedan jag var där må jag erkänna) men var det någon som ropade och sen glömde jag av det... KRAM från SnöStockholm! Ilar bums till http://web.mac.com/fjallmor/Webbplats/Blogg/Blogg.html

    SvaraRadera