måndag 2 november 2009

Kan du slappna av i röran?

Så här ser det ut hemma hos oss just nu. Och det är bara en liten, liten bit av ett hem i total kaos. Men jag sitter med fötterna på soffbordet och slappar. Med gott samvete och vilopuls. 

Det fick mig att tänka på tid, stress, mat och välmående. Så här kommer lite tankar kring det!
Egentligen har vi ju alla lika mycket tid. 24 timmar per dygn, varken mer eller mindre. Men vi använder vår tid väldigt olika.

Själv kämpar jag väldigt mycket mot multi tasking just nu. Jag sätter på en tvättmaskin medan jag borstar tänderna, kollar mejl medan jag gräddar pannkakor – som bränner vid… – kommer på att jag ska ringa den eller den, skicka en faktura, skriva en artikel, amma Hedda medan jag klär på Herman eller äter middag…

Givetvis måste man ge efter för det faktum att små bebisar blir hungriga, vrålhungriga. Men det blir även mamma! Och ingen mat till mamma, ingen mat till bebis. Springer jag runt med andan i halsen innan jag sätter mig för att amma, så låser det sig för Hedda. Då vill hon inte äta och det förstår jag. Jag skulle inte heller vilja ha bröstmjölk som smakar sura kamp- och flykthormoner. Och äter inte Hedda, så sover hon inte. Sover inte hon, så vilar inte jag…

Elände. Eller?

Nej, jag har faktiskt en fenomenal förmåga att göra ingenting mellan varven. Just nu ser det ut som krig här hemma, diskbänken är full, tvättmaskinen ska laddas, diskmaskinen tömmas, vänner ringas, artiklar skrivas, fakturor skickas, foton ramas, dop planeras. Och så vidare. Det tar ju aldrig slut. Ska man fixa och dona allt innan man slänger upp benen i soffan, ja då blir det aldrig några ben i soffan.

Så jag sitter här, med rykande grönt te, Råsmarta kokostoppar och fötterna på soffbordet och skriver till er, medan det ser ut som en tornardo har gått fram här. Med supergott samvete! Inga impulser att sätta igång och städa eller tömma diskmaskin. Det får barnen hjälpa till med när de kommer upp från sin middagslur. Då gör vi det tillsammans, det är mycket roligare.

Så vad har allt detta med mat och näring att göra?

Jo, jag vill bara påminna er alla så här inför upptakten till jul: Slappna av! Handla på nätet, tacka ja till all hjälp som erbjuds, strunta i att et ser ut som efter ett inbrott. Stress är en STOR bov som bland annat ger ökad kortisolproduktion, som i sin tur lagrar in kroppsfett på magen – där det är som farligast. Dessutom tränger det undan basala behov: toalettbesök, hunger, törst, så till den milda grad att vi lätt överäter när vi väl får mat på bordet. Ofta äter vi alldeles för fort också, så att vi varken känner mättnadsskänslor eller smak. Och så får vi magproblem.

Med det sagt ska jag nu gå upp och väcka ungarna. Dags att börja städa, amma, tömma diskmaskin, förbereda middagen…

Snart kommer ett inlägg om hur vi spar tid på matlagning! Håll utkik!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar