tisdag 3 november 2009

Brysselbasket



Jag älskar att involvera ungarna i matlagningen. Det kräver lite tålmod, men jag inbillar mig att det kommer att löna sig i längden. Det vill säga, ju mer de får fixa  köket från start, desto snabbare kommer de att kunna ta över matlagningen! Eller åtminstone bjuda på lyxig helgfrukost.

Det har skalats mången morot i detta kök De har fått varsin egen liten barnvänlig rotfruktsskalare som de jobbar hårt med. Igår hittade de en ny favorit bland kökssysslorna: Skala brysselkål. Och sen spela brysselbasket (det vill säga, slänga brysselkål i kastrullen så att det låter "PLONG!"). Hur kul som helst.

Jag är överlycklig!

Jag har nämligen nyss upptäckt att jag inte alls hatar brysselkål, som jag alltid trott, utan tvärtom - I'm loving it!! Men det är ju väldigt tidskrävande att stå och skala de små rackarna. 

Gossarna tycker tvärtom, än så länge: Kul att skala, inte kul att äta. Shit happens.

/Ulrika

PS. Lite senare på kvällen hittade jag en hungrig Hugo i badrummet med resterna av dagens pic nick, rårispannkakor. Supergoda och mycket bättre än bleka vetepannkisar!

Rårispannkakor 

2,5 dl rårismjöl

6 ägg

5 dl havremjölk

1 krm vaniljpulver eller 1 tsk kanel

Vispa mjöl och mjölk. Knäck i äggen och vispa ned. Stek i raps- eller kokosolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar