onsdag 18 november 2009

Svinbra immunförsvar


Det är nästan kriminellt att tala om vad man kan göra för att stärka sitt immunförsvar i dessa svininfluensatider. Men jag gör det ändå. För oavsett om man väljer att vaccinera sig mot influensor eller inte, så är ett starkt immunförsvar svinbra att ha! 

Några faktorer med vetenskapligt bevisad betydelse för immunförsvaret:

- Ät bra, näringsrik mat! 
- Motionera regelbundet! 
- Sov ordentligt!
- Dumpa sockret!
- Få frisk luft varje dag!

Själv undviker jag dessutom mjölkprodukter, som är slembildande och ger en alltför trevlig miljö för ovälkomna baciller. 
Jag sköljer näsan får att få bort eventuella baciller som vill fästa där. Köp koksaltösning som nässpray på Apoteket om det är för gränsöverskridande att hälla vatten i näsan! 
Jag tar kosttillskott i form av c-vitamin, d-vitamin, zink och äter massor av antioxidanter i form av frukt, bär, grönsaker, rött och grönt te. Jag äter vitlök, ingefära, spritar händerna och håller tummarna.

Idag har jag fått denna immunboostande smootihe till frukost:

3 dl havremjölk
2 dl frysta svarta vinbär (c-vitamin)
0,5 dl frysta havtorn (c-vitamin och omega-7, som är bra för slemhinnorna, som ska vårdas så att inga rövare får fäste!)
1 banan
3 cm färsk ingefära (antiinflamtorisk)
proteinpulver och lite linfröolja

MUMS! Och så en kopp grönt te till det.

Men det lutar ändå åt en vaccination för min del. Min oro för viruset är direkt ohälsosamt, jag kan inte gå och grubbla och oroa mig över vad en influensa skulle kunna ställa till med i flera månader. Troligen kommer även barnen att få en shot, utom Hedda, den känsligaste av oss alla, som är allt för liten. Henne får vi isloera så gott det går och skydda genom att skydda oss själva mot viruset.
Jäkla svin.

/Ulrika

1 kommentar:

  1. Precis läst senaste mama med dina frestande nyttiga recept och så halkade jag in här när jag skulle googla på smoothies med proteinpulver (som införskaffades igår) åt sambon som försöker komma i badbyxorna ;-)
    Ska lägga till din blogg som favorit så jag kan inspireras o få tips om bra hälsosamma recept! :)
    Förresten, om du inte redan skrivit en kokbok så gör det! Jag hade köpt den omedelbums :) Trevlig söndag! /Helena

    SvaraRadera