torsdag 25 mars 2010

Höst och matleda

Å vad jag tycker att det är tråkigt med mat just nu. Jag har matleda nu igen. Den kommer med jämna mellanrum. Väntar otåligt på primörer, jag är trött på rotfrukter, urless på kalla smoothies (eftersom våren tvekar så förbaskat, varför är det höst idag??!) och orkarknappt tänka på quinoa eller kikärtor.

I måndags gjorde vi en stor laddning kycklinggryta till middag. Den åt jag till frukost, lunch och middag i tisdags. Det blev kycklinggryta till frukost i onsdags också.
Jag mår verkligen bra av MAT till frukost, men vilken fattig fantasi va?
Men det är okej, jag rider ut den här matledan också. 

Och den goda nyheten är: Jag är frisk! Ingefäran har jagat alla förkylningssymptom på porten, ryggen är servad och ompysslad och jag har varit ute i löpskorna igen. Formen är ok trots långt uppehåll.

Höstig kycklinggryta
1 kg kycklingfiléer
2 burkar krossad tomat
3 gula lökar
2-3 morötter
svamp (jag hade en burk torkade trattisar, men vanliga champinjoner hade funkat fint)
1 msk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
lantbuljong, ca 2 msk
torkade örtkryddor, vi tog timjan och dragon
Olivolja

Skär löken i klyftor, fräs med svampen i olivolja på svag värme. Koka upp tomater, kryddor, lantbuljong, sambal oelek och morotsslantar, låt puttra  10 minuter. Skär kycklingen i små bitar (så att de kan ätas med sked) och låt dem koka i 5-10 minuter. I med vitlöken.

Gott och okomplicerat.

Nu ska jag hoppa tidigt i säng och njuta av våra nya kuddar. Jag tar med mig ett gäng danska tidningar som jag längtar efter att läsa i lugn och ro!
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar