måndag 31 maj 2010

Rå helg, rå lunch

Magen är lycklig nu. Jag har varit på raw food kurs med Renee Voltaire i helgen och mycket fibrer blev det.
Och mycket inspiration. Måste erkänna att jag var skeptisk. Allt mixande, malande, torkande - BÖKIGT! Svårtuggat, kargt och otillfredsställande, trodde jag. Men det blev supergoda, mättande, närande rätter. Pajerna var bäst. Mums. Vi gjorde också en del goda soppor och jag kommer att plåga er rätt friskt med olika raw soppor misstänker jag. Det är ju det perfekta sättet att göra av med grönsaker som ligger och riskerar att vissna i kylen. Bonus: massor av grönsaker rätt ned i kistan. Mätande och lättande!

Börjar direkt med dagens improviserade sopplunch:
2 nävar mandlar
5 dl vatten
1 grön paprika
2 tomater
1 liten lök
1 klyfta vitlök
1 pressad citron
1 svätt tamari (finsoja)
1/2 gurka

Mixa, mixa, mixa. Vackert blev det inte, men gott som tusan. Mandlarna och tamarin var helt avgörande, annars hade det smakat diskvatten.
Får nog lägga in en dubbel beställning hos Ekolådan nu...

Rrrrrrrrraw!
Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar