måndag 24 maj 2010

Matleda, löpning och bikini

Man kan väl säga att jag har matleda nu igen. Det händer ju med jämna mellanrum. 
Tack och lov för hämtmat, proteinpulver Ekolådan och smoothies i dessa lägen. 
Det är ingen fara på taket egentligen, det här med matleda. Inte när kosten i det stora hela är bra. Perioder av dålig variation klara alla, och ju bättre rustad man är, desto bättre klarar man det.
Men det är ju lite opraktiskt att det sker precis när jag står inför det faktum att löpningen ska bli lite mer intensiv. Det ska gå lite fortare och för det behövs bra och hållbart bränsle.
Jag känner direkt av om jag har ätit för dåligt under dagen när jag är ute och springer. Då är benen stumma och motivationen på botten. Jag behöver rejäla, grova kolhydrater och friskt med fett och protein inför alla träningspass. 
Därför tar jag tillfället i akt att påminna dig som just nu tränar med bikiniformen som motivationsfaktor. Det är en balansgång att träna för att gå ner i vikt! Man behöver bra bränsle för att orka träna, samtidigt som träningen i sig gör att aptiten ökar och det är risk att man äter mer än man gör av med.
Morgonpromenader har länge hyllats som det ultimata sättet att få sidfläsket att ge med sig. Tanken är att när kroppen står på fasta, och alltså inte har några tillgängliga kolhydrater, tar den av fettet. Upp till tio procent effektivare fettförbränning kan morgonpromenader ge. Visst. Det låter ju jättebra. Men om jag istället tränar när jag har tankat kroppen med energigivande bränsle, då kommer jag ju att orka köra hårdare. Istället för att gå 45 minuter kanske jag orkar gå 15 minuter och spring 30. Eller bara gå i ett raskare tempo. Och det gör ju att kroppen förbrukar mer energi.
Så det är lurigt det där med att träna på tom mage eller ej. 
Jag är definitivt förespråkare för "ge järnet och tanka med omsorg". Och använd andra motivationsfaktorer än viktminskning för att ta träningen på allvar.

Lycka till med träningen!

kram
Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar