onsdag 28 april 2010

En intensiv vecka

Den senaste veckan har jag
- Haft en kurs i Råsmart babymat. Ett gäng mycket nyblivna föräldrar valde att lägga en kväll vid grytorna i sällskap med mig. De fick med sig massor av kunskap, tips och inspiration att göra mat till sina bebisar som innehåller anat än restprodukter från mjölkproduktionen, enorma mängder vatten, raffinerad vete, härska fetter, socker och mängder av tillsatser (ja, sånt finns i färdiga grötar, välling och barnmatsburkar!).

- Fotat till boken! Det blir SÅ fina bilder! Hugo är en naturbegåvning framför kameran. Medgörlig, med integritet.

- Varit i Köpenhamn på kurs och besök hos en kompis. Precis när vi skulle flyga iväg kom ett nytt askmoln och jag fick ta nattåget ner istället för snabbt och bekvämt flyg. Interrail deja vu, men minst sagt annorlunda att dela en sittvagn på nattåget med en massa människor med kostym och portfölj...

- Experimenterat med vår Röhmertopf! WOW! En Lergryta skulle finnas i varje kök! Jag hackade oliver, vitlök, timjan och vispade det med tamari och olivolja. Så lättade jag på skinnet på en kyckling, bökade in fyllningen mellan kött och skinn, hällde lite vatten i botten och körde i ugnen 1,5 timme. Det tog 10 minuter att förbereda denna vansinnigt smaskiga middag. Några rester blev det dock inte!?!

- Druckit två flaskor vin (!).

- Varit liiite förkyld och blivit frisk igen. 

- Ätit pizza på Magstraede. Förmodeligen godast i hela världen. Eller Danmark. Ok, Köpenhamn i alla fall.

- Inte varit på Noma.

- Ätit torkad vinagrette på rawfoodcaféet 42 raw. GOTT!

- Köpt nya löparskor. Skitfula (varför får man alltid fula skor när man ber om hjälp? Väggarna i skoaffärerna är ju alltid fulla av megaläckra skor, men själv får man något diskret, tråkigt, förnuftigt?)

- Inte sprungit en meter på exakt en vecka. Provsprang de nya dojorna igår och jag FLÖG fram! Trots att de ser ut som moon boots. Och trots att jag hade ätit både kanelbulle och Magnum (!) på dagen.

Nu ska jag packa upp de två Ekolådorna som levereras till vår dör varje vecka. Som att få två skattkistor... Jag kan verkligen rekommendera ett abonnemang på frukt och grönsaker: man slipper kånka, man slipper leta ekologiskt och man får en utmaning i att utgå från de grönsaker man har. Kålrabbi till exempel, vad kan man göra för spännande med den?

Kram
Ulrika

4 kommentarer:

  1. Kålrabbi är sååååå gott! Vi har inte kommit längre än att skiva, koka lätt och salta alternativt rosta i ugnen, men det räcker faktiskt långt. Det är riktigt GOTT! Ser fram emot nya råsmarta tips. :-) / ElinN

    SvaraRadera
  2. Tack Elin! Jag ska ge mig i kast med rabbin! Ikväll!

    SvaraRadera
  3. WOW! Råsmart som jag är skalade jag bara kålrabbin och skar den i stavar. Dippade i hummus med soltorkad tomat.
    Mumma, mumma, mumma! MUMMA!
    Alldeles krispig och underbar. Magen skrattade glatt och njöt!

    SvaraRadera
  4. Måste jag prova! :-) / ElinN

    SvaraRadera