måndag 19 april 2010


6 kilometer är den sträcka kvinnor och barn tvingas gå för att hämta vatten i de länder som får del av 120 000 kr som sprangs in i gårdagens Run for water. 
Jag sprang 6 kilometer för nöjes skull.
Det var premiär för mig att springa ett lopp i vuxen ålder.
Ett viktig symbolhandling för mig själv.
1000 tankar for genom huvudet.
"Vad ska det här vara bra för?"
"Det här är ju helt meningslöst!"
"Å vad jobbigt!"
"Jag skulle kunna sitta och läsa en bok eller göra en skön utflykt i solen!"
"Fy vilken bred häck hon har då!"
"Flytta på dig, snigel, det här är ett LOPP!"
"Va?! Vätskekontroll på ett sånt här blöjlopp?! Löjligt..."
"Stackars Henrik, nu får han ta hand om alla barn i vimlet bara för att jag ska hålla på med det här..."
"Vad fånig jag är som springer ett fjuttigt 6 kilometerslopp..."

Och så tänkte jag snälla tankar:
"Vilken bra grej att göra för min träningsmotivation!"
"Vad häftigt att springa för vatten!"
"Spännande att se om jag springer fortare i sällskap!"
"ÄNTLIGEN ÄR JAG SPORTFÅNE!"
"Här springer jag är och glad, frisk och stark!"
"Skönt att prioritera sig själv och lita på att Henrik fixar ungarna finfint!"

Det tog 37 minuter. Det var trångt. Det var varmt. Det var jobbigare än vad jag trodde. Det var en rätt tråkig, flack bana utan variation. Banan kantades både av glada påhejare och klena typer som stördes av oss, gjorde sig löjliga över lika löpstilar. Det var som att se sig själv, så som jag var förr. Jag har själv gjort mig lite löjlig på löpares bekostnad, eftersom jag inte har vågat springa själv. För tänk om jag ser löjlig ut? Och vad ska folk tro? Och är det inte lite fånigt som vuxen människa? Och tänk om nån som känner mig ser mig? Och tänk om jag inte orkar? Blir röd i ansiktet? Får en dålig tid? Osv, osv. 1000 undanflykter och förevändningar. För att jag var en fegis. Avundsjuk fegis. 
Nu är jag en löpare. En riktig sportfåne. Stolt, lycklig och biten!
Gick hem och inspirerades av Marathon mia,  som skrev att hon skulle göra 100 situps och 100 armhävningar igår. Jag gjorde 50 armhävningar och 100 situps. Med Herman på bröstet. 

WOW!
Nu väntar Spring cross 8 maj! 
Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar