fredag 12 juni 2009

Mera kakor

Vi är värsta kakmonstren här hemma, experimenterar med alla möjliga smaker!
Här kommer recept på en morotskaka som gick åt väldigt fort här hemma. Bara nyttigheter, rakt igenom!

Morotskaka med kardemumma

2 dl hasselnötter

1 dl rårismjöl (eller bovetemjöl)

1 tsk bakpulver

3 morötter, finrivna

1 dl äpplejuice, koncentrerad

2 ägg

2 tsk kardemumma

1 tsk kanel

ca 10 valnötskärnor

Kör nötterna i en mixer tills de blir ett fint mjöl. Blanda alla torra ingredienser, rör ner morötter, juice och ägg. Häll i en smord kakform (rapsolja eller kokosolja) och grädda i mitten av ugnen 20 minuter, 200 grader.

2 kommentarer:

  1. Dina recept låter så goda, men jag måste skaffa en ordentlig mixer för att kunna prova dem!
    Råkade i alla fall springa på Fullkornsrismjöl i en matvaruaffär när jag var på större ort.
    Så jag har kommit ett steg närmare dessa nyttiga kakor =)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kör mina nötter samma mixer som jag gör smoothies i. Man kan säkerligen köra i en matberedare också, bara det är lock, det sprätter väldeliga annars!
    Rårismjölet gör du goda och näringsrika pannkakor på så länge!
    /Ulrika

    SvaraRadera