onsdag 17 juni 2009

Gazpacho!

Idag har jag ätit årets första gazpacho, ute på Rosendals trädgård! Jag ÄLSKAR gazpacho! Kan äta det morgon, lunch, kväll!
För två år sedan var jag på Mallorca i slutet av maj. Till mitt stora förtret hade de flesta krogar inte börjat servera gazpacho för säsongen ännu. Samtidigt har jag ju stor respekt för att man inte serverar soppan förrän tomaterna är perfekt mogna. 

Själv har jag inget speciellt recept, jag höftar alltid. Jag tycker att den ska vara frisk och syrlig, därför har jag gärna i både citron, vitvinsvinäger och lite äpple.

Basen är:

Tomatjuice
Färska tomater
gurka
grön paprika
citron
olivolja
vitlök
gul lök
äpple
lite chili och salt

Vissa recept tycker att det ska vara vitt bröd i soppan. Den tycker inte jag. Krutonger hoppar jag också över. Däremot toppar jag gärna med lite räkor eller rostade frön.

Jag ska göra min egen, kanske redan ikväll! Perfekt att ha i kylen, den blir bara godare och godare!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar