tisdag 9 juni 2009

Man måste inte tycka om allt.

Vi experimenterar friskt med olika pastasorter här hemma, för att slippa vete och gluten. Kikärtspasta har funkat fint, quinoapasta likaså. Nu har jag försökt servera bovetepasta vid två tillfällen, som jag själv tycker är alla tiders, men den matglade Hugo är inte alls förtjust.
Båda gångerna har han fått en plågad blick: "Jag tycker inte alls om!" och så har han spottat ut, prydligt, i servetten.
Så jag ger mig. Han har smakat. Han har gett det två ärliga chanser. Han är inte kräsen och jag har aldrig sett honom ogilla något så mycket att han spottat ut det tidigare. 
Jag tycker att det är viktigt att barnen smakar på det som bjuds, men de måste inte tycka om allt. Det gör inte jag heller.
Och då tycker jag att det är viktigt att respektera barnen, så länge det inte är "pjåsk", som min dagmammans man brukade säga när vi ungar satt och pep vid matbordet.
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar