fredag 5 juni 2009

Kakfrossa



Vi har bakat. Utan socker, mjölk och gluten. Det innebär ett vigt experimenterande, men här är senaste skörden: Blåbärsmaränger och en kardemummakaka.

Kardemummakaka
2 ägg
2 bananer
1,5 dl rårismjöl
1,5 dl kokos
1 dl mandel
1 tsk kardemumma - eller mer om du gillar kardemumma!
1 msk bakpulver

Mosa bananen. Mixa mandel och kokos - var för sig för bäst resultat - till mjöl. Blanda alla torra ingredienser, och rör sedan i mosad banan och ägg. Häll upp i en form, strö lite kokos över och grädda på 200 grader i 10 minuter.
Mums! Ungarna åt som galningar.

Blåbärsmaränger
2 äggvitor
3/4 dl björksocker/xylitol
några blåbär (frysta går bra)

Vispa äggvitor och xylitol till ett hårt skum, bunken ska kunna vändas upp och ned. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper. Tryck dit 3-4 blåbär på varje maräng, det ser kul ut och smakar gott! Grädda i 40-45 minuter, 100 grader.
Marängerna var inte riktigt lika poppis som kardemummakakan, dock.
Vi provade att använda agavesirap som sötningsmedel också, men det var inte så framgångsrikt...

/Ulrika

4 kommentarer:

  1. Åh! Den där kardemummakakan låter som nåt för mig!
    Måste skaffa mig en riktigt bra mixer (har bara stavmixer nu) så jag kan prova!
    Men det där rårismjölet, vart köper man det?! I vanliga mataffären, eller är det hälsokost som gäller?

    SvaraRadera
  2. Verkar ju jättegod kakan. Jag försökte göra granolabars som jag hittade här i bloggen, men dom blev helkonstiga, så jag undrar om du använde varmluftsugn i detta recept som jag tror användes till granolan? (Vilket jag inte har)

    SvaraRadera
  3. X-blog: Rårismjölet köper jag i en vanlig ICA affär, som har bra utbud av Biofood. Hälsokost har säkerligen annars. Hittar du inte kan du prova med bovetemjöl, det använder jag i vissa muffins och det går fint. (Recept finns här i bloggen!)
    /Ulrika

    Maggie Frank: Ja, jag har varmluftsugn. Jag har aldrig provat att göra dessa i vanlig, men ett tips (som jag själv använt när jag torkat tomater utan varmluftsugn) är att öka temperaturen något och öppna en liten, liten glipa så att fukten kan komma ut. Man kan prova sig fram, "kakan" ska kännas torr, men ha svikt, dock helst inte få färg. Lycka till!
    /Ulrika

    SvaraRadera