måndag 8 februari 2010

Matgubbarna



Hugo och Herman är väldigt flinka i köket just nu. Det är de för det mesta, men det går lite upp och ner. Som med allt.
Här lagar de kyckling och grönsakssås (lite allt möjlig grönt, som vi hackar och kokar i krossad tomat). Ungarna älskar att skära grönsaker i bitar. Och de är duktiga. 
"Det är vi som är matgubbarna, mamma!" ropar Hugo glatt och rör i grytan.
Jo, de är med vid varma spisen också.
Farligt?
Ja, det är klart. Henrik har varit vansinnig på mig många gånger när jag lite slappt låter dem hänga med mig vid spisen. Men de är väldigt ansvarsfulla försiktiga och framför allt och vana. En gång (för drygt två år sedan) har Hugo bränt sig. Det blev en liten blåsa. Den gick över på ett par dagar.
Så min uppmaning är: Låt barnen komma till grytorna! Det är sååå mycket roligare att laga maten när grönsakerna skärs i former som jag själv aldrig hade kommit på!

God matlust!
Ulrika

2 kommentarer:

  1. Aaa...dom ser ju alldeles fokuserade och engagerade ut. Härligt! Jag minns med värme hur jag brukade vara med mormor i köket. Ståendes bredvid henne vid köksbänken, på "min" pall, noggrant (tyckte jag) hackandes och skivandes frukt till min egen fruktsallad. Som av någon anledning var alldeles extra god de gånger jag varit med och skärt till frukten själv, konstigt det där... ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det härliga minne från stunderna i köket! Även om man råkade bränna sig nån gång ibland =)
    Oerhört märkvärdigt att få laga mat, var det ju!
    Snart fixar dom middan själva. Jag kan nog sitta i soffan och softa under tiden =)

    SvaraRadera