lördag 6 februari 2010

Kreativ återanvändning

Tillbaka till råsaftcentrifugen igen. Det går ju åt en väldans massa grönsaker för att pressa ut ett par glas juice. Morötter och rödbetor kostar ju inte många kronor, men visst vore det ju kul att slippa slänga alla fibrer som blir över. (Även om min maskin är rätt effektiv, jag har provat betydligt slarvigare modeller.)
Där stod jag med massor av fibrer och dessutom tre äggvitor som blev över från en majjo kvällen innan.
Jag vispade ihop äggvitorna,  en dryg deciliter grönsaksfibrer, en deciliter havregryn, ett extra ägg och rätt mycket kanel. Stekte i kokosoja och vips, så hade vi mycket populära frukostpannkisar som ungarna vräkte i sig av.
Som dessutom var både fiberrika och proteinrika.
Så även om Herman ratade juicen, så fick ha i sig medicinen i form av pannkakor.
RÅ-smart, tycker jag...

Kram
Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar