måndag 6 september 2010

Snart

På lördag bär det av. Då ska jag springa mitt första långlopp, 2, 1 mil. Jag tror att jag ska göra en kolhydratsladdning. Det är långt, 2 mil. Och jag vet att jag inte kommer att ha lust att skölja i mig sportdryck utmed banan. Jag blir bara törstig av den söta drycken. Istället satsar jag på att ha en dextrosoltablett i fickan, dricka vatten utmed vägen och göra en råsmart kolhydratsladdning. 

Enligt vissa förståsigpåare ska man ladda med mellan 500 och 1000 gram kolhydrater om dagen inför ett längre lopp. 1000 gram kolhydrater får man i tex 3 liter (!) okokt ris (!). Eller 40 bananer.
Ni fattar orimligheten. Även om jag skulle sikta på 500 gram kolhydrater om dagen är det otänkbart.
Jag siktar på att äta min vanliga mat och toppa med lite extra frukt, baljväxter och möjligen lite godis (!) Så kommer jag att köra extra många morötter genom råsaftcentrifugen och göra lite energibollar och mumsa över dagen. Gröt till frukost de tre dagarna fram till loppet.

Varför då inte en massa bröd och pasta à la traditionen? Det gör mig förstoppad och uppblåst i magen. Ledsen för uppriktigheten här, men så är det. Även i små mängder. Inget fel alls på pasta som uppladdningsmat dagarna före, men om det innebär att jag får springa med lorten i magen - nej tack. Det blir för tungt.

Ska bli spännande att se hur väl min plan håller i verkligheten. Kanske storkar jag halvvägs och ångrar att jag inte lassade in italienska middagar?

Håll tummarna för mig! Och kom gärna ut längs banan på lördag och skrik "HEJA RÅSMART!" Det slår alla kolhydrater i världen för en trött löpare...

Kram
Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar