lördag 22 augusti 2009

Jag, en matproducent (med cashewdille)

Baby Hedda är här. Hon kom i måndags och jag är numera stolt trebarnsmor. Småkockarna här hemma är stolta, de också. Nyfikna, överbeskyddande och lite, lite klåfingriga (framför allt Herman, 1,5).
Och UJ vad imponerade de är över hennes aptit!
"Ska bebisen dricka nu?" frågar treåringen nyfiket och undrar när hon kan börja äta mat som HAN kan ge henne.
Så fort hon knorrar ropar han uppfodrande:
"Mamma, bebisen är hungrig, ge henne MAAAT!"
Även om han redan gått och lagt sig för natten...
Själv låter jag kroppen vila efter en häftig förlossning och gör inte mycket annat än att producerar mat. Det tar på krafterna, jag är hungrig hela tiden och OJ vad man får fylla på med vätska!!
Många smoothies blir det. Och för att göra dem lite fetare och bastantare kör jag hårt med cashewpasta i dem nu. Jättegott och användbart!

Jordgubbs- och cashewsmootie
2 dl jordgubbar
2 dl sojamjölk
2 msk vit cashewpasta (finns i hälsokost)
1 banan
2 msk proteinpulver
2 msk linfröloja

Mix and drink!

Cashewpasta är ohyggligt gott och användbart i allahenda sammanhang. Det går fint att använda överallt du annars använder jordnötssmör, men framför allt är det gott i desserter.

Ikväll ska vi njuta av:

Chokladmousse
1 banan
2 msk vit cashewpasta
1,5 msk kakao

Mixa (jag tog bara stavmixern, enklast så) och häll upp i formar. Ställ i kylen, dekorera med kokos, banan och kanske lite hallon? Skulle tro att det är gott att smaksätta denna mousse med mynta eller kaffe också.

Njut av helgen!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar