söndag 23 augusti 2009

Underkänt frukostbröd

Jag är ju egentligen ingen stor förespråkare av vitt bröd till frukost, men då och då är det ju förbaskat gott med nybakt bröd och te en söndagsmorgon.
Pimpade ett enkelt Anna Bergenström-recept för att det i alla fall skulle bli lite halvråsmart. Tog bort lite mjöl och la till havregryn istället. Dessutom hade jag i lite olika frön. Hälsovinsten med linfrön och havregryn är att de ger en del lösliga fibrer, som dels sänker det glykemiska indexet något och alltså gör brödet liiite mildare för blodsockret, dels ger tarmen lite härlig gympa.
Jag tyckte det blev toppen, min käre sambo tyckte annorlunda...

Hursomhelst. Så här gjorde jag:

1/2 paket jäst
1 tsk salt
2 msk honung
2 dl havregryn
3 msk linfrön
1/2 dl solrosfrön
5 dl kallt vatten
9 dl vetemjöl eller dinkelsikt

Smula ned jäst i en bunke, rör ut i honungen. I med salt och frön, häll på vattnet. Rör i havregryn och en tredjedel av mjölet. Fortsätt röra i mjölet, ganska hastigt. Degen ska vara lös.
Jäs i kylskåp över natten.
På morgonen välter man bara upp degen på en plåt med bakplåtspapper, plattar ut försiktigt till ett fyrkantigt bröd (greja så lite som möjligt med degen!) och grädda i 225 grader, ca 25 minuter.

Mums en solig söndag!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar