måndag 8 februari 2010

Järnklot

Kvinnor kan aldrig få för mycket järn. I alla fall om vi är sparsamma med kött.
Järntablett har aldrig fått mig att må toppen, så jag använder mig av nässelpulver och aprikoser för att hålla järnnivåerna stabila. 
Nässelpulver smakar pyton, så det är smart att gömma det i en smoothie, tillsammans med c-vitaminrika frukter som exempelvis citron, apelsin, blåbär eller kiwi. Eller nyponpulver, en utmärkt c-vitaminkälla.

Men man kan också äta järngodis. Idag har jag dessa som fikabröd:
1 näve aprikoser
1 näve dadlar
1 näve mandlar
3 msk nyponpulver (Risenta, köpte på hälsokost)
2 msk nässelpulver (jag har Biofoods, från hälsokost)
2 msk kokosfett
1/2 msk torkad ingefära (för immunförsvar och god smak!)

Ner med allt i en matberedare (med kniven). Kör hårt tills du har en grying massa. Rulla, kyl och njut.

Järnkram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar